Karima

Hi beauty!
Toen ik veertien jaar oud was ik te mager. Steeds vaker dacht ik na hoe ik dit probleem zou kunnen verhelpen. Hoe zou ik dit in hemelsnaam moeten doen? Wat moet ik zoal op een dag eten, en hoeveel moeite gaat het mij kosten om wat kilo’s erbij te krijgen? Vooral de hoe-vraag was belangrijk voor mij. Omdat het net leek alsof ik de enige was op aarde die met dit probleem liep, hield ik dit probleem voor me en begon ik al mijn antwoorden op het internet te zoeken. In de avonduren surfte ik op het internet en las ik artikel na artikel. Ik begon mij te verdiepen in producten en ingrediënten. Termen als koolhydraten, eiwitten en vetten waren niet meer vreemd voor mij, en producten als avocado, noten en vette vis waren niet meer weg te denken. Ik zocht steeds vaker naar verhalen van vrouwen die ook met hetzelfde probleem kampte, maar tot mijn verbazing werden er telkens producten als Pernabol, Nuravit en Apetamin aangeprezen. Volgens veel vrouwen waren dit de ultieme producten waar je van aan zou komen. Het eerste wat ik mij voornam was hier absoluut geen gebruik van te willen maken. Het innemen van een product is heel makkelijk, maar hoe zou ik ervoor zorgen dat ik op gewicht zou blijven als ik afhankelijk hiervan zou worden? Daarnaast hebben de producten bijwerkingen als hartkloppingen en slaperigheid. Nope, hier hield ik mijn handen liever vanaf. Gezond aankomen is weliswaar moeilijk, maar ik was gemotiveerd om dit voor elkaar te krijgen.

Wondermiddel?

Toen ik verder ging met zoeken zag ik het woordje fenegriek telkens voorbijkomen. Fenegriek is een zaad en het blijkt een wondermiddel te zijn voor mensen die willen aankomen. Deze zaad zorgt er namelijk voor dat je eetlust wordt vergroot en hierdoor snel in gewicht aankomt. Dit klonk voor mij als een wondermiddel. Het was niet alleen een makkelijke manier, maar ook natuurlijk. Ik dacht niet langer na en had de volgende dag een potje fenegriek aangeschaft. Na drie dagen gebruikgemaakt te hebben van fenegriek stopte ik per direct. Benieuwd waarom ik stopte? Lees dan hier mijn blog over fenegriek.

Change the game 

Nadat fenegriek geen succes was, besloot ik mijn eetpatroon drastisch te veranderen. Inmiddels was mijn rugzak aardig gevuld met kennis en waren er zes maanden versterken. De hoe-vraag was al beantwoord, dus was de volgende stap ‘beginnen!’ Gek genoeg heb ik hier niet over nagedacht. Ik stond de volgende dag op, kocht de juiste producten, stelde een eetschema op en begon. Ik nam mezelf voor om binnen twee maanden tijd 10 kilo aangekomen te zijn. Niet nadenken, knop omzetten en vreten. Wel vreten van hele andere producten dan voorheen, maar vreten was het enige wat de komende twee maanden nog telde.

De artikelen en informatie die ik had gelezen gaven aan dat je vooral proteïne, goede vetten en veel complexe koolhydraten nodig had. Denk aan voedsel als brinta, boterhammen, eieren, pindakaas, melk, tahin, rijstwafels, kwark, avocado, pasta, kip, vette vis, kipfilet en nootjes. Bij sommige dingen kan je denken huh? Het bestaat uit beste gezonde dingen, maar nemen mensen die willen afvallen ook geen kwark? Een eetschema voor mensen die willen aankomen is anders dan mensen die willen afvallen, omdat wij verschillende dingen in andere hoeveelheden eten. Beiden eten wij kwark of bijvoorbeeld een avocado, maar mensen die afvallen eten bijvoorbeeld maar een halve avocado. Het idee daarachter is, omdat ze daarna echt bomvol zitten. Het is heel namelijk heel verzadigd. Mensen die willen aankomen moeten hiervan juist extra innemen, ondanks dit erg verzadigd is. Hierdoor krijg je extra binnen, waardoor je bouwt aan extra kilo's. Ik kapte met frisdrank, onnodige zoetigheid en begon dus meer van de bovenstaande producten te eten. Ik woog mezelf enkel van maandag tot maandag. Eten maakt een soort wereldreis door je maag heen en het duurt een tijdje voordat het op zijn plek komt te staan. Daarom heb ik gekozen niet elke dag te gaan wegen, want je komt niet in een dag aan. Het heeft zijn tijd nodig en je werkt toch wel met een soort deadline als je een specifieke dag aanhoudt. Om de week kwam ik ongeveer 2 a 2,5 kilo aan. Dit heb ik natuurlijk opgebouwd door om de twee uur iets te eten. Je maag vraagt na twee uur nog niet naar eten, maar het zegt geen nee. Geen trek hebben en honger hebben zijn twee hele verschillende dingen. Ik had nooit honger om de twee uur, maar als je om de twee uur of drie uur iets kleins eet, dan went jouw lichaam hier ook aan en zal het na verloop van tijd zelf om de twee uur vragen naar eten. Dit is een kwestie van timer aan en op een slimme wijze jouw eetschema opstellen. Je wilt geen buikpijn veroorzaken en jezelf volproppen, want er geldt een belangrijke regel: vol=vol! Dit is de reden waarom je je voeding op een dag moet verdelen in kleine porties. Sla bijvoorbeeld de onzinnige producten die bomvol met suiker zitten over! Dit zorgt er enkel voor dat je VOL zit en niet dat je aankomt. Ook een pizza kan je beter overslaan, je hebt goede en gezonde dingen nodig om aan te komen! Al is het natuurlijk heel verleidelijk om je hier toch mee vol te proppen, iets wat ik nog steeds op z'n tijd doe, maar houd de 80/20 regel aan. Ik nam dagelijks een zelfgemaakte shake met tahin in. Daarnaast at ik ook elke dag banaantjes. Dit is echt een gouden tip die je kan helpen met aankomen. Ook ontbeet ik iedere dag met havermout of Brinta. Als avondeten probeerde ik vaak vette vis of kip te eten. Denk hierbij aan kipfilet met zilvervliesrijst, tonijn of zalm. In de avond probeerde ik wat kwark met een handjevol nootjes te nemen. Op school nam ik zoveel mogelijk mee. Gelukkig had ik veel pauzes, en toevallig om de twee uur, dus daar maakte ik goed gebruik van. Ik at vier boterhammen per dag met bijvoorbeeld kaas, pindakaas, kipfilet of andere notenpasta's. Verder nam ik een banaantje, crackers, rijstwafels, smoothies en soms zelfs koude pastasalades of resten van het avondeten mee naar school. Hierdoor at ik ook goed op school en miste ik mijn tussendoortjes niet. Als ik zin had in in iets zoets, dan naam ik dadels. Dadels zitten hoog in koolhydraten, wat ideaal is. Let wel op dat dadels veel natuurlijke suikers bevatten. Jouw lichaam herkent niet het verschil tussen natuurlijk en toegevoegde suikers. Oliën zijn ook erg belangrijk en ik maakte dan ook flink gebruik van olijfolie. Ik deed het door mijn pasta, kookte ermee en deed het op mijn boterhammen. Olijfolie behoort tot de onverzadigde vetten, oftewel de gezonde vetten, dus ook dit product zal je grote vriend worden. Val niet van schrik van je stoel af bij het lezen van deze tekst. Dit kan jij ook! We hebben onszelf aangeleerd om weinig te eten, maar je gaat merken doordat je de timer zet je meer gaat eten en dat het na een tijdje vanzelf gaat. Je maag kan je rekken, het heeft enkel tijd en geduld nodig, maar als die eenmaal gerekt is zal het proces sneller gaan. Aantal losse tips die ik nog wil geven:

  • Ga er echt voor! Als jij ontevreden bent over jouw lichaam, dan kan alleen jij daar werk van maken.
  • Zorg voor een schema, want hierdoor heb je structuur. Kan je dit niet zelf maken? Laat dit dan aan mij over! Klik hier voor meer informatie.
  • Gebruik de app My fitness pal. Hier leg ik wat meer uit over de app.
  • Let op de verpakkingen in de winkel en leer wat goed je moet nemen of juist vermijden.
  • Vermijd zoetigheid.
  • Probeer om de 2/3 uur te eten .
  • Eet gevarieerd en kies voor gezonde producten die je ook echt lekker vindt.
  • Vind je het moeilijk om eten door je keel te krijgen? Begin dan met shakes. Hier kun je veel shake recepten vinden.
  • Weeg je niet te vaak! Als dit je demotiveert, is het beter om dit eens in de tijd te doen. Een keer per week of zelfs per maand.
  • Begin met het opdoen van kennis over voeding, want als je niets snapt, is het lastig om keuzes te maken. Lees dus mijn website goed door en wil je je omringen met andere vrouwen die hier ook mee bezig zijn? Wees welkom in mijn community!
  • Geduld! Kijk niet naar anderen, maar focus je op jezelf en neem je tijd om aan te komen. Bij de een gaat het nou eenmaal sneller dan de ander

Jojo effect? Ik krijg vaak de vraag of ik erg ben afgevallen in die tussentijd. Het antwoord is nee! Het geheim hiervoor is blijven eten zoals je at. Als je wilt aankomen of afvallen, dan verander je je eetpatroon drastisch. De een heeft aanleg om dun te zijn en de ander juist om dik te zijn. Als je weer terugvalt in je oude eetpatroon, dan val of kom je natuurlijk weer aan. Maak hier geen tijdelijk eetpatroon van, maar een levensstijl! Zo ontbijt ik nog met Brinta en is mijn lichaam eraan gewend om 5 tot 6 eetmomenten op een dag te hanteren. Mijn lichaam is hier simpelweg aan gewend. Je hoeft niet 8 keer per dag te blijven eten, maar val niet terug in je oude eetpatroon. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad en ik jou heb mogen inspireren en motiveren. Jij kan dit ook! Niet te veel nadenken, maar gewoon doen! Let's get fat! Liefs,

Karima

Ben je geïnspireerd geraakt door mijn verhaal? Wil jij vandaag nog de stap zetten om voor jouw droomgewicht te gaan? Koop dan vandaag nog jouw gepersonaliseerde schema!

Follow by Email
Facebook
Instagram