Koolhydraten

Hoe zit het nou met koolhydraten?
De een vermijdt ze liever en de ander kan niet zonder. We hebben het natuurlijk over koolhydraten. Ondanks er altijd gedacht wordt dat koolhydraten ongezond zijn, zijn dit belangrijke bouwstoffen die absoluut niet weg te denken zijn. In dit artikel leg ik uit wat koolhydraten zijn en waarom ze belangrijk zijn in een aankomdieet.  
Per gram koolhydraat krijg je 4 calorieën binnen in je lichaam. Net als eiwitten kun je koolhydraten onderverdelen in diverse soorten. In dit artikel zullen wij ons richten op de complexe en enkelvoudige koolhydraten. De naam complexe en enkelvoudige koolhydraten verklappen eigenlijk al hoe deze koolhydraten er schematisch uitzien.
Koolhydraten bestaan uit koolstof en waterstof en kun je vertalen naar suikers, zetmeel of vezels. Bij het afbreken van koolhydraten komt er energie vrij. Jouw lichaam wordt gevoed door de energie die vrijkomt. De manier waarop een koolhydraat wordt afgebroken is erg belangrijk, want dat maakt het verschil. 
Een koolhydraat is opgebouwd uit ketens. Dit kunnen zowel enkelvoudige als oneindige ketens zijn. Enkelvoudige koolhydraten bestaan uit enkelvoudige ketens. Het kost je lichaam weinig moeite om deze koolhydraten af te breken, dus ze worden snel opgenomen en je krijgt snel weer honger of zin krijgt in koolhydraten. Je kan het misschien vast al raden ... Voorbeelden van enkelvoudige koolhydraten zijn: frisdrank, witte pasta en wit brood. 
De complexe koolhydraten bestaan uit oneindige ketens. Deze koolhydraten zijn tussen de 10 tot 100 ketens lang en worden langzaam opgenomen. Het kost je lichaam veel energie om deze langeketens af te breken, maar ze zorgen ervoor dat je langer energie hebt en dat je een verzadigd gevoel hebt. Voorbeelden van complexe koolhydraten zijn: volkoren pasta, zilvervliesrijst en granen.
Dat je lichaam een koolhydraat snel of langzaam opneemt is heel belangrijk. Het langzaam opnemen van een koolhydraat betekent dat de hoeveelheid energie rustig wordt afgegeven aan je lichaam, ofwel de suikers. Als je lichaam een koolhydraat snel opneemt, betekent dit dat je lichaam in een klap de totaal hoeveelheid suikers krijgt. Dit kan ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel omhoog schiet en dat er vet in je lichaam wordt omgezet. Een van de voornaamste oorzaken van buikvet zijn enkelvoudige koolhydraten. 
Conclusie
Het is dus verstandig om enkelvoudige koolhydraten te vermijden en te kiezen voor complexe koolhydraten. Complexe koolhydraten is wat jij dient te eten als je gezond wil aankomen, zonder een piekende bloedsuikerspiegel en hier en daar buikvet, omdat je je vol hebt gepropt met enkelvoudige koolhydraten!
Deze artikelen vind je vast ook heel leuk! 

Follow by Email
Facebook
Instagram