Vergroot je eetlust

Als je wilt aankomen, moet je simpelweg meer gaan eten dan normaal. Je moet hierbij gaan beginnen bij het vergroten van je eetlust. Dit is iets wat soms toch wel lastig kan zijn, want om zomaar even 1000 kcal extra te gaan eten, kan toch nog wel een uitdaging zijn. Gelukkig heb ik wat handige tips voor jou die je kunnen helpen bij het vergroten van jouw eetlust.

Ontbijt – Hoe start jij jouw dag?

Er wordt niet voor niets gezegd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is.

Toen ik begon met mijn aankomproces, was het voor mij toch nog wel een uitdaging om iedere ochtend wat door mijn keel te krijgen. Ik sloeg mijn ontbijt altijd over en pas nadat er een aantal uren verstreken was van de dag, nam ik een boterham. Dit dacht ik ook pas wanneer mijn buik begon te knorren. Neem maar van mij aan dat dit niet alleen ongezond is, maar dit je ook niet zal helpen om je eetlust te vergroten. Het ontbijt is namelijk een van de makkelijkste maaltijden. Je hoeft niet te kiezen voor een bord met rijst en kip die je helemaal op moet krijgen, maar je kunt ook voor drinkbare havermout gaan of een calorierijke shake. Hoe eerder je hier ook mee begint, hoe sneller je weer honger zult krijgen. Als je iedere keer pas wacht met ontbijten als je in de trein zit, op school bent of al mailtjes aan het uittikken bent op je werk, laat je eigenlijk iedere keer punten liggen. Je begint dan later op de dag met eten. Of dat slim is? Nee, want in de tussentijd dat jij al op je bestemming bent in de ochtend, kan je maag het eten al verwerkt hebben en kun je al beginnen aan je tussendoortje. Een langere dag = meer eetmomenten.

Zorg er dus voor dat je altijd ontbijt, maar ook zo vroeg mogelijk. 
Meerdere eetmomenten– hoe vaak eet jij op een dag?

Als jij iedere dag je gewenste aantal calorieën behaalt met drie eetmomenten is dat fantastisch, maar helaas is niet iedereens maag zo groot. Je lichaam moet niet alleen wennen aan de porties die je eet, maar ook aan de zwaarte. Een vol bord met pasta kan er namelijk al snel voor zorgen dat je een verzadigd gevoel krijgt. Wees niet gefrustreerd als je om die reden niet je bord leeg eet. Wel kan je het eten over vijf, zes of zelfs zeven eetmomenten verdelen op een dag. Dit zorgt ervoor dat je je maag de tijd geeft om het te verwerken en rustig aan te rekken.

Verdeel dus je eten in kleinere porties over de dag.
Timer – Na hoeveel uur heb jij honger?

Ken je dat, wanneer je in de vakantie of in het weekend plots om 7 uur klaarwakker bent en niet meer verder kan slapen? Dit noemen ze ook wel de biologische wekker, want je bent het zo gewend om iedere dag op diezelfde tijdstip wakker te worden. Na een tijdje heb je geen timer meer nodig en zit je klaarwakker in je bed. Natuurlijk heb je ook mensen die altijd doorsnurken, haha. De timer kan ook om de paar uur gezet worden voor eetmomenten, om op deze manier je maag te trainen.

Het is belangrijk om het verschil te zien tussen ‘mijn maag zit vol, dus ik heb geen honger’ en ‘mijn maag roept nog niet naar eten, maar er past wel wat in’. In dat laatste geval kan er dus nog degelijk wel wat in je maag. Als je wilt aankomen, geldt er geen ‘mijn maag roep niet om eten’. Zo ver moet je het eigenlijk niet laten komen. Je hebt of echt geen ruimte en zit dus propvol, of je hebt trek en gaat dan gauw wat eten. Met de timer ga je ervoor zorgen dat je je trek omzet in hongergevoel. Je lichaam zal na een tijd gewend moeten raken aan de kleine tussendoortjes, waardoor je na een tijd geen timer meer nodig hebt en de biologische wekker officieel is geïnstalleerd. Dit is waar je naar moet streven bij het gebruiken van de timer.

Als je na twee uur geen honger hebt en absoluut geen zin hebt om een boterham weg te werken, kies dan voor kleine porties calorierijk voedsel. Zelf hanteerde ik om de 2 a 3 uur een timer, maar het is belangrijk dat je op je eigen tempo begint. Naderhand kun je de lat altijd nog wat hoger leggen.

Rek je maag natuurlijk uit door jezelf door middel van een timer aan eetmomenten te herinneren.

Lekker eten – Wat is jouw lievelingsgerecht?
Het valt mij soms op dat mijn zusje slechts een paar happen neemt tijdens het avondeten, maar soms is ze mij, terwijl ze nog bezig is met haar eigen bord, al aan het vragen of ze een paar lepels van mij mag. ‘Uhm, nee … En sinds wanneer eet jij zoveel?’ antwoord ik dan. Eigenlijk is dat heel logisch, want eet je niet altijd veel meer van hetgeen waar je echt van smult? Denk aan het gerecht waar je voor wakker gemaakt  kan worden.
Zoveel moeten eten is soms toch wel een beetje een straf, dus maak het jezelf makkelijker door lekker te koken. Je eet hier niet alleen meer van, wat uiteindelijk voor het vergroten van je eetlust zal zorgen, maar je smult er ook nog eens van. Dat zijn twee vliegen in een klap. Zo een zware straf is het dan ook niet meer, he!
Kies voor gerechten die jij lekker vindt, want hier eet je dan ook gauw meer van.
Kies slim – Havermout met melk of water?
Een geheel bord met rijst kan evenveel calorieën bevatten als een shake, maar wat is lastiger om weg te krijgen?
Slim kiezen, dat is waar het allemaal begint. Als je net begint met het vergroten van je eetlust, kun je beter kiezen voor zo min mogelijk moeite doen en toch nog veel calorieën binnenkrijgen. Je bent even bezig om een kommetje havermout met melk, twee bananen en wat pindakaas weg te werken, maar in een blender ben je er binnen vijf minuten vanaf. Dit noemen ze ook wel liquid cheating. Maar denk bij slimme keuzes maken ook aan extra olijfolie toevoegen aan je pasta, salade of eieren. Daar merk je helemaal niets van, maar olijfolie bevat wel belachelijk hoge voedingswaardes: 880 kcal en 100g vet per 100 gram olijfolie. Met hier en daar een scheutje olijfolie zit je al snel goed met je vetten en tik je zo je calorieën aan.
Zo makkelijk en snel mogelijk, zo veel mogelijk calorieën binnenkrijgen.
Sporten – Wanneer was jouw laatste keer in de sportschool?
Als je wilt aankomen, focus je je op krachttraining. Hierbij kweek je je spieren, zodat deze groter worden. Omdat je vrij intensief gaat trainen, is het belangrijk dat je voor het trainen goed eet, zodat je lichaam energie heeft om er helemaal tegenaan te gaan.
Je eetlust kan vergroot worden als je gaat sporten, omdat je lichaam na het trainen enorm naar energie snakt. Je energielevel vul je uiteraard aan met een goede maaltijd. Hoe intensiever je aan krachttraining gaat doen, hoe meer effect het op lange termijn zal hebben op zowel je spieren als je eetlust. Hoe harder je traint, hoe meer energie dit zal kosten en dit zul je ook weer aan moeten vullen. Blijven sporten dus!
Doe aan krachttraining, want je bouwt spiermassa op en je lichaam snakt na afloop naar grote porties voor herstel.
Ongezond – Wanneer was jouw laatste cheat moment?
Ook ik geniet nog steeds van veel lekkers en hanteer de 80/20 regel, maar tijdens mijn aankomperiode wilde ik niets weten van snoep, koek of frisdrank. Ik vond het zonde om mijn lichaam vol te proppen met producten die mij eigenlijk alleen maar in de weg zouden staan voor mijn doel. Ongezond voedsel zit vaak vol met suikers en deze zorgen ervoor dat je vol gaat zitten. Zonde, want deze producten dragen niet echt bij aan een gezonde gewichtstoename, omdat ze simpelweg geen nuttige voedingswaardes bevatten.
Vermijd ongezond voedsel, want hier zit je onnodig vol van.
Succes! Ik hoop dat de bovenstaande tips je op weg kunnen helpen om je eetlust te vergroten. Heel veel succes en laat vooral even weten wat voor jou gewerkt heeft!
Liefs,
Karima

Follow by Email
Facebook
Instagram