Wat kun je het best voor en na het trainen eten?

Daar sta je dan met je sportlegging aan, je haar in een knot of gewoon met je sporthoofddoek op. Je bent helemaal ready om te knallen in de sportschool. Het is belangrijk dat je hierbij een ding niet vergeet, en dat is natuurlijk je voeding. Je lichaam zal zwaar werk moeten verrichten en dit moet je natuurlijk ook na afloop herstellen. Daarom is het noodzakelijk dat je zowel voor als na het trainen goed weet wat je dan moet eten. 

Ik denk dat iedereen wel weet dat sporten zonder voeding gewoon niet zo een goed idee is. Gaan sporten zonder goed gegeten te hebben kan namelijk negatieve invloeden hebben op je lichaam. Je zal het niet alleen zwaar krijgen tijdens het trainen en niet alles eruit kunnen halen (iets wat heel zonde is natuurlijk), maar je kunt ook last krijgen van duizeligheid en misselijkheid. 

Wat moet je voor het trainen eten?

Zorg dat je ongeveer twee uur voordat je naar de sportschool gaat een goede maaltijd neemt, omdat je lichaam extra energie nodig zal hebben. Wat is een goede maaltijd? Een goede maaltijd is er een die vooral uit koolhydraten, maar ook eiwitten bestaat. Koolhydraten leveren energie aan je lichaam en kunnen gezien worden als brandstof. Ze worden namelijk afgebroken in glucose en jouw lichaam kan met deze energie die hieruit vrij komt, goed aan de slag gaan. 

Normaliter wordt aangeraden om voor complexe koolhydraten te gaan, maar dit geldt enkel als je pas over twee uur gaat sporten. Als je al over een uur gaat sporten, is het beter om voor snelle (enkelvoudige) koolhydraten te gaan. Je hebt namelijk in een korte tijd veel energie nodig en met complexe koolhydraten red je dat niet. 

Het kan iedereen overkomen: Je hebt geen tijd gehad om twee uur van tevoren een goede maaltijd in te nemen voor het sporten. Wat doe je dan? Zorg er dan voor dat je licht verteerbare voeding neemt die je lichaam nog kan verteren, voordat je met het sporten begint. 

Wat moet je na het trainen eten?

Na het trainen heb ik altijd ontzettend veel honger. Heel logisch ook, omdat je je energie compleet hebt verbruikt en je spieren toe zijn aan herstel. En deze twee moeten natuurlijk aangevuld en hersteld worden. Te lang hiermee wachten kan een negatieve invloed hebben op het herstel. Probeer daarom zo snel mogelijk na het trainen iets naar binnen te werken. Als je nog een lange weg te gaan hebt naar huis, zorg er dan voor dat je hier vooraf rekening mee houdt en iets meeneemt voor onderweg. 

Voor het trainen is het verstandig om vooral koolhydraten te nemen. Na het trainen kun je het beste kiezen voor complexe koolhydraten, ook wel bekend als de trage koolhydraten. Je lichaam hoeft gelukkig niet meer hard te werken, dus de koolhydraten mogen rustig afgebroken worden en je lichaam wordt op deze manier een beetje bij beetje gevoed met energie. Kies voor een goede maaltijd, waarbij je ook deze keer weer de focus legt op koolhydraten, maar het allerbelangrijkste zijn toch wel de eiwitten na een intensieve training.

Eiwitten zorgen niet alleen voor de opbouw van je spieren, maar ook voor het herstel. Dit is uiterst belangrijk na het uitvoeren van een intensieve training. Houdt een marge aan van 1.8 tot 2 gram per lichaamsgewicht. 

Soms is het lastig als je rechtstreeks vanuit je werk of na een heel dagje college gevolgd te hebben, moet rennen naar de sportschool, omdat je simpelweg een druk agenda hebt. Maar hey: voorbereiding is het halve werk. Zorg ervoor dat je het eten van tevoren bereidt, zodat je hard kan gaan knallen in de sportschool en alles weer met de juiste voeding kan herstellen. Good luck en knallen he! 

P.S. Wist je dat kersensap een hoge concentratie antioxidanten bevat en ontstekingsremmend werkt? Neem na het trainen een flinke glas kersensap, want dit bevordert het spierherstel!

Benieuwd naar koolhydraat- en eiwitrijke producten? Klik dan hier!

Follow by Email
Facebook
Instagram