Weet wat je eet | Gastblog

Of je nou wilt afvallen of aankomen, voor beiden is het belangrijk te weten wat je eet. Hetgeen jij in je mond stopt zorgt er uiteindelijk voor of je aankomt, afvalt en of gezond bent. Anno 2019 is het nóg belangrijker om te weten wat je eet, aangezien we momenteel in een tijdperk leven waarin ons voedsel wel bijna altijd bewerkt is door diverse toevoegingen en daardoor arm is aan gezonde voedingsstoffen.  Maar welke toevoegingen bedoel ik nou precies en wat bedoel ik met bewerkte voedingsmiddelen?
Bewerkte voedingsmiddelen zijn voedingsmiddelen die van natuurlijke staat zijn veranderd. Een producent produceert producten die wij bijvoorbeeld in de supermarkt kunnen kopen. De producent mag het natuurlijke voedingsmiddel zodanig bewerken dat het eetbaarder, lekkerder en langer mee kan gaan. Hierin mag hij zelf bepalen wat hij aan het product toevoegt, zolang het maar op de achterkant van het product vermeld wordt. Deze toevoegingen kunnen verschillend zijn, denk bijvoorbeeld aan geur-, kleur- en smaakstoffen, maar ook aan E-nummers en verborgen suikers. Hierdoor verliest het product zijn voedingsstoffen en daarmee zijn voedingswaarde. 
Het bewerkte product komt zodanig in de supermarkt te liggen waar wij consumenten deze producten als een “kudde apen” kopen omdat wij denken dat het gezonde producten zijn. Denk eens bijvoorbeeld aan ontbijtproducten zoals muesli. De ontbijt afdeling in de supermarkt staat er vol mee. Bijna op elke muesli verpakking staat dat het rijk is aan granen en vezels en dat het bijdraagt aan een lager cholesterol gehalte, gezond denk jij dus, totdat je de achterkant van de verpakking gaat lezen. 
Op de achterkant van de verpakking staan de ingrediënten en voedingswaarden van het product. Wanneer het product een enorme ingrediëntenlijst heeft, zal er eigenlijk al een belletje moeten gaan rinkelen; het product bevat teveel toevoegingen waardoor het te bewerkt is. Laat ik eens een voorbeeld product met jullie delen, de “Quaker Havermout crunchy muesli met noten”. 

Als je dit product ziet, denk je al gauw dat het er gezond uitziet. Laat me de achterkant van het product eens met je doornemen.

Het product bevat meer dan vier regels aan ingrediënten. De ingrediënten worden naar hoeveelheid genoteerd, wat bij dit product inhoudt dat de drie voorkomende ingrediënten suikers zijn, namelijk glucosestroop, suiker en oligofructose. Daarnaast lees ik nog meer suikers, emulgatoren en aroma’s. Per 100 gram bevat het product 420 kcal. Hoeveel van die kilo calorieën zullen gezonde calorieen zijn en niet “lege calorieën” gezien het hoge gehalte aan suikers in dit product? 
Zo gezond is dit product dus helemaal niet en zózijn er nog meer producten die in de supermarkt schatten liggen die ook niet gezond zijn. Denk aan allerlei kant en klare zakjes, bakjes, en producten die we dagelijks in onze keuken gebruiken om ons eten mee te bereiden. Nee, zo gezond zijn we dus niet als dat we denken en dat komt door dat producten te bewerkt zijn en daarmee eigenlijk ongezond worden. Het lichaam haalt er haast geen bouw- en voedingsstoffen uit en kan er niets mee dan het te verbannen uit je lichaam. 
Een gouden regel voor een ieder die gezond leeft of gezonder wilt worden, weet wat je eet, weet wat je in je mond stopt voordat je roept dat je hartstikke gezond eet. Weet wat je in je huis haalt, weet wat je je lichaam toedient. Zodra je hier op zult letten, zul je enorme voordelen behalen op het gebied van health of je nou wilt aankomen of afvallen. 
Heb je nog meer vragen over voedingsmiddelen, bijvoorbeeld het lezen van etiketten? Schroom dan niet om contact op te nemen met mij, dit kan per mail naar info@loseyourweightwithsousou.nl 

Liefs,

Sousou

RSS
Follow by Email
Facebook
LinkedIn
Instagram