Eiwitten

Wat zijn eiwitten nou?
Welke sporter en foodie kent deze term nou niet? We worden er tegenwoordig mee doodgegooid, want het blijkt dat dit een erg belangrijke bouwsteen is voor ons lichaam. Maar weet jij waarom eiwitten nou zo essentieel zijn voor het menselijk lichaam en welk invloed zij hebben op jouw gewicht? In dit artikel leg ik alles uit over eiwitten en hoe voldoende eiwitten ervoor kunnen zorgen dat je aankomt in gewicht. 
Eiwitten zijn erg belangrijk voor je lichaam, omdat deze een grote rol spelen bij het herstel van je spieren. Door voldoende eiwitten binnen te krijgen kun je je spieren na een intense trainsessie herstellen. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Dit zijn lange ketens en kun je onderverdelen in twee soorten: essentiële aminozuren en niet-essentiële aminozuren. Het verschil tussen deze twee soorten aminozuren, is dat ons lichaam niet-essentiële aminozuren zelf kan maken. Essentiële aminozuren moeten wij zelf door middel van voeding binnenkrijgen.
Uit onderzoek is gebleken dat een hogere eiwitopname in voeding ervoor kan zorgen dat je in gewicht kan toenemen. Als je meer eiwitten eet dan normaal en hiernaast hard traint, dan wordt dit overschot aan eiwitten omgezet in spieren. Per gram eiwit krijg je 4 calorieën binnen in je lichaam. Uit onderzoek, dat onder vrouwen en mannen tussen de leeftijd 19 en 70 jaar is gedaan, is gebleken dat vrouwen ongeveer 46 gram eiwitten per dag moeten innemen. Bij mannen ligt deze hoeveelheid iets hoger, namelijk rond de 56 gram per dag. 
Deze hoeveelheid is uiteraard een gemiddelde schatting, want hoeveel eiwitten jij ongeveer per dag moet innemen om aan te komen in gewicht, is afhankelijk van jouw gewicht en of je wel of niet sport. De marge die wordt aangehouden is ongeveer tussen de 0,8 en 1,8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht.
Eiwitten zorgen snel voor een verzadigd gevoel. Dit is iets waar je rekening mee moet houden. Als je iedere keer te weinig inneemt door dit verzadigd gevoel, kan dit averechts werken voor je gewicht en val je juist af. Kortom, houd die eiwitten dus hoog nadat je gesport hebt, want op die manier help je je spieren om te herstellen en kun je groeien.
Hieronder kun je een lijstje vinden met eiwitrijke voeding.

Koopman, R., Beelen, M., Stellingwerff, T., Pennings, B., Saris, W.H., Kies, A.K., Kuipers, H., van Loon, L.J. (2007). Coingestion of carbohydrate with protein does not further augment postexercise muscle protein synthesis. Am J Physiol Endocrinol Metab. 293(3)

Deze artikelen vind je vast ook heel leuk! 
Follow by Email
Facebook
Instagram