Eiwitpoeders

Eiwitpoeders: nodig of overbodig?

Het is iets wat wij allemaal iedere dag binnenkrijgen in onze lichaam, maar vooral sporters lijken zich hiermee vol te proppen. We hebben het over niets minder dan eiwitten. Mensen halen eiwitten vaak uit producten als kip, biefstuk, eieren of een bakje kwark. Toch kun je er ook voor kiezen om een eiwitpoeder aan te schaffen. In dit artikel leg ik je uit waarom er gebruikgemaakt wordt van eiwitpoeders en welke voordelen dit met zich meebrengt.
Tot voor kort ben ik zelf gestart met het gebruiken van eiwitpoeder. Het eerste wat ik doe na een intensieve training in de sportschool, is een eiwitshake naar binnen werken. Eiwitten zijn, zoals ik in het kopje macro’s beschreef, erg belangrijk voor spierherstel en spiergroei. Of een eiwitpoeder dan ook echt nodig is? Nee! Eiwitpoeder is niet noodzakelijk, maar veel mensen hebben een druk levensbestaan en hebben niet altijd tijd om na een intensieve training een gehele eiwitrijke maaltijd binnen te werken. Helaas is er een vertekend beeld dat eiwitpoeders alleen nuttig zijn voor sporters, maar dat is niet zo. Eiwitpoeders maken het gemakkelijk voor je om genoeg binnen te krijgen en geen tekorten op te lopen.
Heb je moeite met het aantikken van je dagelijkse hoeveelheid eiwitten? Dan is een eiwitpoeder helemaal geen slecht idee. Er zijn zelfs diverse onderzoeken die constateren dat mensen met ondergewicht vaak ook tekort hebben aan eiwitten. Per kilogram lichaamsgewicht heb je 0.8 gram eiwit nodig. Bij iemand die sport ligt deze hoeveelheid iets hoger, namelijk 1,2 tot maximaal 2,0 gram per lichaamsgewicht. 
Dat het belangrijkste bouwstoffen zijn, weten we allemaal. Alhoewel wij daar dieper op in kunnen gaan. Eiwitten bestaan namelijk uit aminozuren. Bekende aminozuren zijn onder andere cysteïne, glycine en glutamine. Als je een tekort hebt aan bijvoorbeeld glutamine, dan heb je ook vaak last van je darmen, omdat de barrière verstoord raakt. Ook heeft glutamine invloed op je immuunsysteem, stress en je hersenen. Tekort aan aminozuren in het algemeen kunnen zorgen voor slaaptekort, huidproblemen, haaruitval, diabetes en een hoge bloeddruk.
Ooit gedacht dat een tekort aan eiwitten voor zoveel zou kunnen zorgen? Ik krijg er maar stress van, ondanks ik genoeg eiwitten binnen krijg
Het kiezen van een geschikt eiwitpoeder is een grote klus. Ook ik heb een lange zoektocht achter de rug bij het vinden van de juiste eiwitpoeder, dat ik de zoektocht zelfs had opgegeven. Je dwaalt het internet af en ziet zo ontzettend veel merken en soorten. Het lijkt alsof er iedere dag weer een nieuw merk bijkomt en nog interessanter: ieder merkt beweert geen shit te verkopen. En toch is dat niet helemaal waar. Naast het kijken naar hoeveel eiwitten je per scoop binnenkrijgt, is het dus verstandig om ook andere belangrijke zaken te onderzoeken. Je wil natuurlijk geen eiwitpoeder kiezen om gezonder te zijn en daar uiteindelijk ongezonder door worden. 
Sinds een jaar neem ik helemaal geen zuivel meer. Ik merk dat het vermijden van zuivel niet alleen voor een mooiere huid zorgt, maar mijn PDS is daardoor ook erg gekalmeerd. En niet alleen dat: ik reageer ook slecht op suikers. Zodra ik dus naar de ingrediënten kijk van een eiwitpoeder en het gelijk begint met allerlei schuilnamen van suiker, haak ik ook af. Vegan, no bullshit, iets wat niet zwaar op de maag valt, mijn darmen niet door op hol slaan en euhm … Als we toch bezig zijn: dan ook een lekkere smaak. Het leek voor mij bijna onmogelijk met mijn wensenlijst, maar het is gelukt!
Uit mijn lange zoektocht ben ik terechtgekomen bij SUPPLEAM. In eerste instantie mega sceptisch, want het is al het zoveelste merk op de markt, maar na dit merk onderzocht en uitgetest te hebben, een gesprek gehad te hebben met de eigenaresse (waaruit bleek dat de motivatie om dit op te zetten overeenkwam met mijn jarenlange frustratie dat er weinig goede merken op de markt zijn) en mijn darmen geen kick gaven, was ik om! 

‘SUPPLEAM® is een 100% plantaardig, geen bullshit en evidence-based sportvoeding & supplementenmerk, dat streeft naar puur wetenschappelijk onderbouwde producten met de hoogste en schoonste kwaliteit. Het is een bedrijf met échte kennis en bijpassend écht hart.’

De poeders zijn 100% vegan en gmo-, gluten- en lactosevrij.  De eiwitpoeder bevat 27-30 gram eiwitten per scoop. De smaken die Suppleam Nederland verkoopt zijn strawberry cheesecake, tiramisu, chai latte en vanille.
Uit mijn persoonlijke ervaring kan ik delen dat, buiten het feit dat het een eerlijk en schoon product is, ook tevreden ben met de smaak en hoe mijn lichaam erop reageert. Ik heb de strawberry cheesecake en tiramisu al geprobeerd en vind de smaken top. Het smaakt niet als een suikerspin (veel te zoet), dus als ik een banaantje en melk toevoeg, dan is het qua zoetigheid precies voor mij. Ik word er niet misselijk van, het valt niet zwaar op de maag en ik kan er zelfs van genieten. Ik vergeet vaak om eerst water in mijn flesje te doen en dan pas mijn eiwitpoeder, maar desondanks heb ik geen last van klontjes. Het is een erg lichte eiwitpoeder. 
Omdat ik zo enthousiast ben, heb ik jou vast ook enthousiast gemaakt. Ik heb een kortingscode geregeld waar jij gebruik van kan maken en maar liefst 20% korting mee ontvangt! heb je nu vast enthousiast gemaakt over de eiwitpoeders. De code is ‘gfwm20’ en geldt voor de gehele website van www.suppleam.com

P.S Wist je dat je met een eiwitpoeder gemakkelijk een weight gainer kan maken? Voeg bijvoorbeeld een banaan en pindakaas toe en je hebt de ultieme gainer!

Liefs,

Karima

 Erdmann, R. & Jones , M., (1987) The Amino Revolution, First Fireside Edition, p2. 

Castell LM, Newsholme EA. Glutamine and the effects of exhaustive exercise upon the immune response. Can J Physiol Pharmacol 1998; 76: 524-32.

Follow by Email
Facebook
Instagram