De voordelen van chiazaad

Chiazaad is een van de superfoods die de afgelopen jaren zo hip is geworden. Het wordt massaal gebruikt, want deze minizaadjes blijken veel effect te hebben op je lichaam. In dit artikel vertel ik je meer over chiazaad en bekijken we de voordelen.
Chia betekent kracht en is een zaad dat jaren geleden werd gebruikt door de Maya’s en Azteken. De betekenis past eigenlijk perfect bij de zaden, want de voordelen die deze kleine zaden met zich meebrengen zijn fantastisch!
 
      1. De zaden zijn rijk aan calcium. Zo blijkt uit onderzoek van The American society for nutrition, dat de hoeveelheid calcium wel vijf keer groter is in de chiazaden dan melk. Voor de veganisten en mensen die een lactose-intolerantie hebben, is dit zaad dus ideaal. Zo krijg je toch genoeg calcium binnen
      2. Een antioxidant is een verzamelnaam voor mineralen, voedingsstoffen en vitamines. Er wordt niet voor niets gezegd dat je je mooi kan eten met bosbessen, want deze vrucht is rijk aan antioxidanten, die er voor zorgen dat je een mooiere huid krijgt en de veroudering vertraagt. Uit het onderzoek van The American society for nutrition blijkt, dat chiazaad ook in dit geval veel meer antioxidanten bevat dan bosbessen.  
      3. Mensen die kampen met een ijzertekort, zouden baat kunnen hebben bij het gebruik van chiazaad, want deze zaden blijken driemaal meer ijzer te bevatten dan in spinazie.
      4. Last van je spijsvertering? Chiazaad blijkt ook rijk te zijn aan vezels. Zo blijkt dat chiazaad tweemaal meer vezels bevat dan haver.
      5. De betekenis van chiazaad is kracht en het blijkt dat deze zaden handig zijn op momenten dat je moe of energieloos bent. Ze krikken zo je energieleven op. Handig tijdens de koude dagen.
      6. Chiazaad is rijk aan eiwitten. Zo bevatten ze maar liefst 20 gram eiwitten per 100 gram chiazaad. Omdat ze zo rijk zijn aan eiwitten, stimuleren ze de spiermassa en de productie van collageen. 
      7. De zaden zijn een bron van omega vetzuren. Ze zijn rijk aan omega-3, omega-6 en omega-9 vetzuren. Omega-3 beschermt tegen hart- en vaatziekten, behoudt een gezonde bloeddruk en voorkomt cholesterol. 
      8. Er zijn vast meer voordelen, maar ik sluit af met het allerleukste voordeel: chiazaad stimuleert het gelukshormoon!

* LET OP! Chiazaad is niet geschikt voor mensen met een lage bloeddruk!

Ben je na het lezen van dit artikel helemaal om en ben je nu al aan het bedenken hoe je chiazaad kan eten? Chiazaad is lekker door een smoothie, yoghurt, salade, maar je kunt er ook een heerlijke chiapudding mee maken. Hieronder staat het recept. Veel succes en vergeet geen kiekje van jouw chiapudding met mij te delen! 
Liefs,
Karima
Follow by Email
Facebook
Instagram