Wat kun je het best voor en na het trainen eten?

Daar sta je dan met je sportlegging aan, je haar in een knot of lekker met je sporthoofddoek op. In ieder geval helemaal ready om te knallen in de sportschool. Het is belangrijk dat je hierbij één ding niet vergeet, en dat is natuurlijk je voeding. Je lichaam zal zwaar werk moeten verrichten en je lichaam moet na afloop ook herstellen. Daarom is het noodzakelijk dat je zowel voor als na het trainen goed weet wat je moet eten. 

Negatieve invloeden

Ik denk dat iedereen wel weet dat sporten zonder voeding niet zo slim is. Gaan sporten zonder goed gegeten te hebben kan namelijk negatieve invloeden hebben op je lichaam. Je zal het niet alleen zwaar krijgen tijdens het trainen en waarbij je niet eens alles uit jezelf kunt halen (iets wat heel zonde is natuurlijk), maar je kunt ook last krijgen van duizeligheid en misselijkheid. 

Wat moet je voor het trainen eten?

Zorg dat je ongeveer twee uur voordat je naar de sportschool gaat een goede maaltijd neemt, omdat je lichaam extra energie nodig zal hebben. Wat is een goede maaltijd? Een goede maaltijd is er een die vooral uit koolhydraten en eiwitten bestaat. Koolhydraten leveren energie aan je lichaam en kunnen gezien worden als brandstof. Ze worden namelijk afgebroken tot glucose en jouw lichaam kan met de energie die daaruit vrijkomt goed aan de slag gaan. 

Snelle en complexe koolhydraten

Normaliter wordt aangeraden om voor complexe koolhydraten te gaan, maar dit geldt enkel als je pas over twee uur van plan bent te gaan sporten. Als je al over een uur gaat sporten, is het beter om voor snelle (enkelvoudige) koolhydraten te gaan. Je hebt namelijk in een korte tijd veel energie nodig en met complexe koolhydraten alleen, red je dat niet. 

Het kan iedereen overkomen: Je hebt geen tijd gehad om twee uur van tevoren een goede maaltijd te eten voor het sporten. Wat doe je dan? Zorg er voor dat je licht verteerbare voeding neemt, die je lichaam nog kan verteren, voordat je begint met sporten.

Wat moet je na het trainen eten?

Na het trainen heb ik altijd ontzettend veel honger. Heel logisch ook, omdat je je energie compleet hebt opgebruikt en je spieren toe zijn aan herstel. En deze twee moeten weer aangevuld en hersteld worden. Als je hier te lang mee wacht, kan het een negatieve invloed hebben op je herstel. Probeer daarom zo snel mogelijk na het trainen iets naar binnen te werken. Als je nog een lange weg te gaan hebt naar huis, zorg er dan voor dat je hier vooraf rekening mee houdt en iets meeneemt voor onderweg. 

Koolhydraten en eiwitten

Voor het trainen is het verstandig om vooral koolhydraten te nemen. Na het trainen kun je het beste kiezen voor complexe koolhydraten, ook wel bekend als de trage koolhydraten. Je lichaam hoeft gelukkig niet meer hard te werken, dus de koolhydraten mogen rustig afgebroken worden en je lichaam wordt op deze manier beetje bij beetje gevoed met energie. Kies voor een goede maaltijd, waarbij je ook de focus legt op koolhydraten. Maar het allerbelangrijkste na een intensieve training zijn eiwitten. 

Eiwitten zorgen niet alleen voor de opbouw van je spieren, maar ook voor het herstel. Dit is uiterst belangrijk na het uitvoeren van een intensieve training. Houdt hiervoor een marge aan van 1.8 tot 2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht. 

Soms is het lastig als je rechtstreeks vanuit je werk of na een lange dag school, moet rennen naar de sportschool omdat je een drukke agenda hebt. Maar hey: voorbereiding is het halve werk. Zorg ervoor dat je het eten van tevoren bereidt, zodat je hard kunt knallen in de sportschool en je lichaam dankzij mde juiste voeding weer kan herstellen. Good luck en knallen he! 

P.S. Wist je dat kersensap een hoge concentratie antioxidanten bevat en ontstekingsremmend werkt? Neem na het trainen een flinke glas kersensap, want dit bevordert het spierherstel!

Benieuwd naar koolhydraat- en eiwitrijke producten? Klik dan hier!

Liefs,

Karima

Follow by Email
Facebook
Instagram